آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم‌های سینمایی که مجوز نمایش گرفته اند |۳۰۰ فیلم، پشت خط اکران سینما

  • کد خبر: ۱۲۸۸۳۰
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
نگاهی به فیلم‌های سینمایی که مجوز نمایش گرفته اند |۳۰۰ فیلم، پشت خط اکران سینما
از حدود یک سال قبل، نزدیک به ۳۰۰فیلم سینمایی پشت خط اکران سینما قرار دارند که امسال از میان آن‌ها فقط ۳۵ اثر روی پرده رفته است. این درحالی است که خبر‌های رسانه‌ها نوید می‌داد که بعد از عزاداری‌های ماه صفر و از ابتدای پاییز، آمادگی بهتری برای اکران به وجود بیاید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ از حدود یک سال قبل، نزدیک به ۳۰۰فیلم سینمایی پشت خط اکران سینما قرار دارند که امسال از میان آن‌ها فقط ۳۵ اثر روی پرده رفته است؛ البته هنوز فیلم‌های زیادی که در هفت ماه گذشته مجوزشان را شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی صادر کرده است، به نمایش درنیامده اند. خبر‌های رسانه‌ها نوید می‌داد که بعد از عزاداری‌های ماه صفر و از ابتدای پاییز، آمادگی بهتری برای اکران به وجود بیاید.

اما برنامه ریزی‌ها بازهم به بن بست خورده است؛ چون با وجود فروش نسبتا خوب فیلم‌ها در دو ماه گذشته، گیشه سینما‌ها با ناآرامی‌های اخیر در کشور به دوران رکود برگشته اند؛ البته ممکن است با پخش مسابقات جام جهانی فوتبال، وضعیت سالن‌های سینمایی به طور موقت اندکی بهبود یابد، اما برای دعوت دوباره مردم به سینما‌ها باید شرایط دیگری فراهم شود؛ به ویژه آنکه با وجود افزایش تعداد فیلم‌های در نوبت نمایش، بعضی سینماگران و سینمادار‌ها معتقدند برای رونق سینما باید حال مردم هم خوب باشد تا انگیزه برای اکران فیلم‌ها به وجود آید. در این نوشتار نگاهی مختصر انداخته ایم به فیلم‌های سینمایی کشورمان که از ابتدای سال تاکنون پروانه نمایش گرفته اند، ولی فعلا خبری از نمایش آن‌ها نیست.

اکران برای اسکار

«جنگ جهانی سوم»، به کارگردانی هومن سیدی، تازه‌ترین فیلمی است که تاریخ صدور پروانه آن، نهم مهر در سایت سازمان سینمایی ثبت شده است. این اثر که به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب شده است، ظاهرا این روز‌ها درحال سپری کردن اکران یک هفته‌ای خود به صورت محدود است تا یکی از شرط‌های مهم شرکت در اسکار را رعایت کرده باشد.

بلاتکلیفی برای اکران ۲ اثر از ۲ فیلم ساز مشهدی

فیلم‌های «گیجگاه»، به تهیه کنندگی، ولی ا... مدنی و کارگردانی عادل تبریزی و «زنانی که با گرگ‌ها دویده اند»، به تهیه کنندگی محمدرضا شرف الدین و کارگردانی امیراطهر سهیلی، از فیلم سازان جوان مشهدی، در بهار امسال پروانه نمایش گرفتند، ولی هنوز اکران نشده اند. «گیجگاه» که قرار بود در همین روز‌ها روی پرده سینما‌ها باشد، احتمالا با تاخیر روی پرده خواهد رفت. همچنین فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده اند» سال‌های گذشته در چند جشنواره خارجی شرکت کرده است و تصمیم سازندگانش این بود که با بهتر شدن شرایط پس از کرونا، آن را به نمایش عمومی درآورند.

وضعیت تاریک برای «روشن»

اواخر شهریور خبر صدور پروانه نمایش برای سه فیلم سینمایی «روشن»، «نبودن» و «رویای کاغذی» را سازمان سینمایی منتشر کرد که البته در سایت سازمان به آن‌ها اشاره‌ای نشده است. به غیر از «روشن»، دو فیلم دیگر پیش‌تر در جشنواره‌های خارجی شرکت کرده بودند. «روشن»، ساخته روح ا... حجازی، از فیلم‌های مشکل داری بود که با وجود نمایش در جشنواره فجر و گرفتن جایزه، در چند سال گذشته موفق به گرفتن پروانه نمایش نشده بود و یکی از دلایل اصلی آن هم تلخی فیلم بیان می‌شد، اما درنهایت با اصلاحاتی مجوز نمایش آن صادر شد و با تصمیم سازندگان، قرار اکرانش به آذرماه موکول شد. از زمان نمایش دو فیلم دیگر یعنی «نبودن»، ساخته علی مصفا و «رویای کاغذی»، ساخته علی عطشانی، نیز تاکنون خبری منتشر نشده است.

از جشنواره رانده، از اکران جامانده

دو فیلم دیگری که در تیرماه امسال پروانه نمایش گرفتند، «کوچه ژاپنی ها» و «ستون۱۴» هستند که آن‌ها نیز اکران نشده اند. «کوچه ژاپنی ها»، به کارگردانی امیرحسین ثقفی، سال گذشته متقاضی شرکت در جشنواره فجر بود و اگرچه نظر مثبت برخی اعضای هیئت انتخاب را کسب کرد، در آن مقطع موفق به دریافت پروانه نمایش نشد. «ستون۱۴» نیز، به کارگردانی امیرحسین همتی ساخته شده که طبق اعلام تهیه کننده اش، سال گذشته متقاضی حضور در جشنواره فجر بود، اما از فهرست ۲۲فیلم اعضای هیئت انتخاب بیرون ماند.

سازندگان این فیلم، زمان مناسب نمایش آن را پاییز امسال می‌دانستند، ولی فعلا خبری از نمایش نیست. «بیرو»، به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی، از فیلم‌هایی است که سال گذشته در جشنواره فجر نمایش داده شد. این فیلم که نگاهی به زندگی علیرضا بیرانوند، دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران، انداخته است، تابستان امسال پروانه نمایش گرفت و شاید روز‌های برگزاری جام جهانی، زمانی مناسب برای نمایش آن باشد که درباره این فیلم هم خبری قطعی منتشر نشده است.

انتظار از ابتدای سال

فیلم‌های سینمایی «۲۸۸۸»، به کارگردانی کیوان علی محمدی و علی اکبر حیدری، «روز سیب» به کارگردانی محمود غفاری، «رودررو» به کارگردانی حسین شهابی، «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی، «خط نجات» به کارگردانی وحید موسائیان، «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی، «دسته دختران» به ‎کارگردانی منیر قیدی، «میان صخره ها» به کارگردانی مختار عبدالهی، «۱۹» به کارگردانی منیژه حکمت، «۸روز هفته» به کارگردانی غلامرضا سائلی و «احمد؛ به تنهایی»، ساخته حسین مهکام، از دیگر آثاری هستند که ابتدای سال۱۴۰۱ پروانه نمایش آن‌ها صادر شد، ولی به اکران نرسیدند. فیلم «نقره داغ» به کارگردانی محسن آقاخان، «سینگو» به کارگردانی علیرضا محمدی و «زندگی و زندگی»، به کارگردانی علی قوی تن که نگاهی به دوران کرونا انداخته است، از دیگر فیلم‌هایی هستند که در بهار امسال، پروانه نمایش گرفتند، ولی هنوز به نمایش در نیامده اند.

فیلم «بی مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی هم که در جشنواره فجر سال گذشته نمایش داده شد، اردیبهشت امسال پروانه نمایش گرفته است. همچنین «شیرجه بزرگ»، به کارگردانی کریم لک زاده و «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی که در جشنواره فیلم کودک حضور داشت، از دیگر فیلم‌های دارای مجوز و اکران نشده هستند. برخی از این فیلم‌ها مثل «جوجه تیغی» و «ملاقات با جادوگر» قرار بود در مقاطعی اکران شوند که باتوجه به مساعد نبودن شرایط نمایش و میزان مخاطب، این کار منتفی شد.

این تعداد فیلم به نمایش درنیامده در شرایطی روی دست سینما‌ها مانده اند که بعضی دست اندرکاران اکران و کارشناسان سینما تاکید می‌کنند تمام فیلم‌های در صف اکران، لزوما نباید منتظر نمایش بر پرده سینما باشند و می‌توانند فرصت‌های دیگری همچون اکران آنلاین را تجربه کنند، با این حال حتی اگر این اتفاق رخ دهد و فیلم سازانی حاضر شوند سرمایه مادی و معنوی تولید خود را در معرض ریسک اکران آنلاین -که با انتشار سریع کپی غیرقانونی همراه است- قرار دهند، وضعیت باقی فیلم‌ها به ویژه در شرایط فعلی مشخص نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->